תפריט סגור

הסרת משקפיים בלייזר

פרופ' מייקל מימוני עסק ועבד עם טכנולוגיות מתקדמות להסרת משקפיים בלייזר במהלך תת-ההתמחות שלו בטורונטו, קנדה. בשנים האחרונות פרסם עשרות מאמרים העוסקים בשיפור תוצאות של פרוצדורות להסרת משקפיים.

מה כולל תהליך של "הסרת משקפיים"?

הנושא הזה הוא נושא מרתק וכולל אפשרויות מרובות אשר צריכות להיות מותאמות למטופל. התחום מתחלק לשניים: (א) טיפולים חיצוניים המתמקדים בעיצוב צורת הקרנית כך שתרכז את קרני האור בצורה כזאת שתפחית (או תעלים) את הצורך במשקפיים או עדשות מגע. (ב) טיפולים תוך עיניים המבוססים על הוספה של עדשה או החלפת העדשה הטבעית על מנת לרכז את קרני האור ולהפחית את הצורך במשקפיים.

האם כל אחד יכול לעבור טיפול כזה?

התשובה היא לא. קודם כל צריך לדבר עם המטופל ולהבין מהם מהם הצרכים וציפיות שלהם. בהמשך, יש צורך לעבור בדיקה יסודית והערכה עם כלים מתקדמים שמאפשרים לראות שהעין מתאימה לטיפול המדובר ורק לאחר מכן ניתן לנהל דיון לגביי טיפולים אפשריים, סיכויי ההצלחה שלהם ולתאם ציפיות.

סוגים של הסרת משקפיים בלייזר

ישנם סוגים שונים של פרוצדורות מבוססות לייזר. כולם מבוססים על העיקרון של עיצוב צורת הקרנית כך שתמקד את קרני האור לאן שצריך. שני סוגי הניתוחים הכי נפוצים הם (א) לאסיק\LASIK שזהו קיצור ל laser-assisted in situ keratomileusis ו(ב) פי.אר.קי\PRK שזהו קיצור ל photorefractive keratectomy. בלאסיק מייצרים מתלה דק בעזרת לייזר או מיקרוקרטום, מיישמים את לייזר מסוג שני על מנת לעצב את הקרנית בהתאם לצרכים של המטופל ולבסוף מחזירים את המתלה למקום. בפי.אר.קיי מסירים את שכבת האפיתל החיצוני של הקרנית ולאחר מכן מיישמים את הלייזר על מנת לעצב את הקרנית ומאפשרים לאפיתל לצמוח מחדש תוך מספר ימים (לרוב).

מה היתרונות של לאסיק?

מכיוון שבלאסיק לא מסירים את שכבת האפיתל של הקרנית אז ההתאוששות של הראייה מהירה יותר וכמעט ואין כאב לאחר הניתוח (בהשוואה לפי.אר.קיי). לרוב, תוך ימים בודדים כבר ניתן לחזור לתפקד. לכן, טיפול זה הוא הטיפול הראשון המוצע למטופלים המתאימים לכך.

מה היתרונות של פי.אר.קיי?

בפי.אר.קיי לא מייצרים מתלה בקרנית ולכן במטופלים שלא מתאימים ללאסיק (לרוב מטופלים עם קרנית לא מספיק עבה או קרנית מעט אירגולרית) ניתן לבדוק אם הם מתאימים לפי.אר.קיי. מחקרים מרובים הדגימו שהיום פי.אר.קיי מוביל לתוצאות מאוד דומות לזה של לאסיק אך תקופת ההתאוששות ארוכה יותר. רוב המטופלים חווים אי-נוחות\כאב במשך מספר ימים (בזמן ששכבת האפיתל צומחת מחדש) ולכן מקובל להניח עדשת מגע טיפולית בסוף הטיפול על מנת להכאיב כאב ולזרז את ריפוי האפיתל. מבחינת הראייה, רוב המטופלים מגיעים לראייה שמאפשרת לתפקד תוך שבוע ולראייה המיטבית שלהם תוך כחודש.

האם ייתכנו סיבוכים?

התשובה היא חד משמעי כן, אבל הסיכוי נמוך. פרופ' מימוני חקר תוצאות של 70,000 ניתוחים לאורך 20 שנים על מנת ללמוד מהם הסיכויים לסיבוכים כלשהם ואיך ניתן למנוע אותם. המחקרים הראו בין השאר שהסיכוי לסיבוך הולך ופוחת בשנים האחרונות כתוצאה משיפור בטכניקה, טכנולוגיות ובידע שלנו. חשוב לומר שיש מספר מודלים מתמטיים שהראו כי יש יותר סיכויים לחוות סיבוך משימוש ממושך בעדשות מגע מאשר הסיכוי לסיבוך כלשהו בעת ניתוח להסרת משפקיים בלייזר.

מה הסיכויים להיפטר מהמשקפיים?

פרופ' מימוני חקר את הסיכויים לצורך בניתוח נוסף בהמשך הדרך על פי נתונים מ70,000 ניתוחים ודיווח כי הסיכוי לכך הולך ופוחת לאורך השנים. לפני 15 שנה התשובה הייתה 5% וכיום זה נע סביב 1-2% כתלות בעין של המטופל. לרוב, גם אם לא מצליחים לגמרי להיפטר מהמשקפיים, ניתן להוריד את התלות במשקפיים.

 

דילוג לתוכן